01 Dec 2020
blog

Time-out arrangement en WHOA

Blog

Het kabinet wil zoveel mogelijk faillissementen voorkomen, maar ziet zich tegelijkertijd genoodzaakt om maatregelen te treffen die juist faillissementen kunnen veroorzaken, zoals het tijdelijk sluiten van de horeca. Om die reden heeft het kabinet extra geld beschikbaar gesteld, onder meer om het zogenaamde Time-out Arrangement (hierna: TOA) verder vorm te kunnen geven.

Het TOA

Het TOA is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken. Het biedt ondernemers de mogelijkheid om hun onderneming (tijdelijk) stop te zetten en daarmee het bedrijf tijdelijk in een soort winterslaap te kunnen brengen. Wanneer de situatie met betrekking tot de huidige pandemie weer verbetert, bijvoorbeeld bij een sterke terugloop van het aantal coronabesmettingen en daarmee het terugschroeven van de maatregelen, kunnen ze de draad weer oppakken.

 

Met het TOA kunnen bedrijven die in principe gezond zijn, maar juist door de coronacrisis of overheidsmaatregelen in zwaar weer zitten, een mogelijk faillissement voorkomen. Maar hoe dan? Welke ondersteuning is er binnen de TOA-kaders? Bij wie kan een ondernemer aankloppen?

 

Het TOA inhoudelijk – samenhang met de WHOA

Het TOA vormt een pakket aan ondersteuning voor het tijdelijk stilleggen van een onderneming of het definitief staken van bedrijfsactiviteiten tijdens de coronacrisis. Vanwege dit stilleggen wordt het TOA in de praktijk ook wel het ‘Doornroosje-arrangement’ genoemd.

 

Op dit moment is er nog niet heel veel bekend over de inhoud van het TOA. Het is in ieder geval de bedoeling een platform te bieden waar (MKB-)ondernemers terecht kunnen om een time-out te kunnen realiseren. Het kabinet is nog bezig met de precieze invulling van het arrangement. De Kamer van Koophandel en de Belastingdienst zouden volgens diverse publicaties al wel de eerste steun kunnen verlenen. Daarbij wordt echter ook al snel de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (hierna: WHOA) genoemd waarbij het TOA als een soort voortraject wordt beschreven.

 

Het programma van het kabinet zou advisering, coaching en instrumenten toe moeten voegen aan het arrangement dat reeds bestaat om ondernemers te ondersteunen in het proces om tot een WHOA-akkoord te komen. Door middel van het TOA wil men de mogelijkheid creëren om alvast het WHOA-traject in te zetten, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de WHOA per 1 januari 2021.

 

Het voorstel van het kabinet zou aanvankelijk in november van dit jaar gepubliceerd worden. Het idee was een platform met praktische informatie over waar ondernemers terecht kunnen en welke stappen zij concreet kunnen voorbereiden en/of zetten. Vanaf januari 2021 wordt beoogd om ook de dienstverlening van de Kamer van Koophandel (hierna: KvK) en het Ondernemersklankbord te verrijken met op de WHOA toegespitste ondersteuning.

 

Vooruitlopend op de inwerkingtreding, zo is de gedachte, kunnen ondernemers met het TOA al beginnen met de voorbereidingen. Denk hierbij aan: in overleg treden met schuldeisers en het alvast uitwerken en voorleggen van een (onderhands) akkoord. Als de ondernemers de voorschriften van de WHOA in acht nemen, kunnen zij direct na 1 januari 2021 het akkoord voor bevestiging aan de rechter voorleggen. Het TOA gaat ondernemers dus helpen bij het gebruikmaken van deze WHOA en obstakels wegnemen die (met name kleinere) ondernemers daarbij ervaren, zo stelt het kabinet.

 

Bij publicatie in november van dit jaar zou het TOA ter voorbereiding voor een WHOA-akkoord per 1 januari 2021 overigens maar circa één maand effect hebben gehad. Maar een maand kan voor menig ondernemer misschien net genoeg zijn. Het TOA blijft vanzelfsprekend ook na 1 januari 2020 van kracht en zou kunnen helpen ter voorbereiding op een toepassing van de WHOA.

 

Daarbij komt dat de WHOA ook het stilleggen van een onderneming deels kan faciliteren. Lopende overeenkomsten, zoals huurovereenkomsten, leaseovereenkomsten enzovoort, kunnen onder de WHOA worden gewijzigd. Dit past in het plaatje waarin het kabinet heeft aangegeven dat ondernemers die (tijdelijk) hun onderneming willen stilleggen, financieel ondersteund moeten worden. Overigens zal dan bij menige onderneming wel een oplossing voor de betaling van salarissen moeten worden gevonden. Na de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (hierna: NOW) 3.0 (compensatie oktober tot en met december 2020) zullen naar alle waarschijnlijkheid vanaf januari ook vergelijkbare regelingen blijven gelden.

 

Als gezegd betreft het voorgaande een voorlopige inschatting; er is helaas nog niet veel concrete informatie over het TOA beschikbaar. Zodra er meer bekend is zal die informatie ook op www.online-hero.nl te vinden zijn.

In de tussentijd kan evenwel gedacht worden aan de volgende ‘alternatieven’.

 

Kamer van Koophandel

De (KvK) is reeds gestart met het programma ‘zwaar weer’, dat tot het TOA mag worden gerekend. Dit behelst feitelijk een stappenplan voor ondernemers in zwaar weer. Meer informatie hierover is te vinden op de volgende website: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zwaar-weer/met-hulp-de-crisis-door/

 

Op de site van de KvK kan een routewijzer worden doorlopen. Men wordt gevraagd om op een viertal punten aan te geven of men daar positief of negatief over gestemd is. Het gaat om de visie van de ondernemer op (i) de markt en klanten, (ii) het businessmodel, (iii) de financiële situatie en (iv) het aanpassingsvermogen en wendbaarheid. Bij vier keer positief is de conclusie dat het nog best goed gaat. Het advies bij vier keer negatief is om te stoppen.

 

De adviezen die in beide gevallen volgen zijn vrij algemeen van aard en zijn bijvoorbeeld: ‘maak je administratie op orde’ door middel van het opstellen van een exploitatieprognose, liquiditeitsbegroting, enzovoort. Maar ook: ‘aan de slag met hulp’, ‘regel je schulden’ en ‘ga op zoek naar regelingen’ zijn voorbeelden van adviezen. Verder kan er contact worden opgenomen met het KvK-adviesteam dat kan helpen met de volgende stap – doorgaans vrij van kosten.

 

Als men de diverse berichten op internet over het TOA leest tekent zich een positief beeld af, maar de vraag is wel hoe dit, en de uitwerking daarvan, uiteindelijk zijn beslag gaat krijgen. Ook is het de vraag of het TOA wel die ondernemers bij de hand neemt voor wie de WHOA ook een uitkomst kan bieden. Omgekeerd lijkt het zo te zijn dat voor ondernemers voor wie de WHOA geschikt is, weinig baat hebben bij wat er thans aan informatie en ondersteuning beschikbaar is.

 

Vanaf januari zal de dienstverlening van de KvK en het Ondernemersklankbord naar verluidt worden uitgebreid met extra WHOA-ondersteuning, waarbij er advies wordt gegeven over de toepassing van een akkoord onder de WHOA, ondernemers worden doorverwezen en gecoacht, alsook een tool die de totstandkoming van een akkoord onder de WHOA moet vereenvoudigen.

 

Belastingdienst

Het kabinet is langs de hiervoor geschetste lijn ook bezig met het analyseren van de slagingskans van een akkoord, zo valt te lezen. Er wordt geprobeerd deze slagingskans te vergroten.

 

De Belastingdienst zal zich inzetten om ondernemingen die in principe levensvatbaar zijn, een toekomst te bieden. Bij de beoordeling van saneringsverzoeken wordt bijvoorbeeld de nadruk niet zozeer meer gelegd op een strikte uitvoering van de regeling, maar op welke ruimte er is om ondersteuning te bieden. Het belang van het voortbestaan van de onderneming staat voorop, en dit kan ertoe leiden dat de Belastingdienst minder zware eisen stelt aan deelname aan een saneringsakkoord.

 

Er wordt zelfs de suggestie gewekt dat de Belastingdienst bijvoorbeeld akkoord zou kunnen gaan met een uitkering die lager is dan aan inningsmogelijkheden beschikbaar is of een betalingstermijn van 36 maanden (in plaats van 12 maanden) voor de uitkering toestaan. Zou de Belastingdienst dan in geval van een akkoord ook afzien van het ‘dubbele percentage’ zoals dit in de Leidraad staat?

 

Werknemers

Loonbetaling is verder een groot deel van vaste lasten. Onder de WHOA kunnen arbeidsovereenkomsten echter niet tussentijds gewijzigd of beëindigd worden. Voor het tijdelijk stoppen van de onderneming en de toch doorlopende loonkosten, wordt hiervoor een oplossing geboden met de NOW.

 

Daarnaast, wanneer een ondernemer overgaat tot het ontslag van een werknemer, vormt de transitievergoeding mogelijk een beletsel voor het stoppen of tijdelijk stilleggen van het bedrijf. Ook hier is het voor werkgevers en werknemers nu al mogelijk om onderling afspraken te maken over bijvoorbeeld de uitbetaling van deze vergoeding.

Keywords

Faillissementsrecht
Time-out arrangement
TOA
WHOA

Auteur(s)

Olaf Poorthuis

Advocaat/curator en OK functionaris Watsonlaw Den Bosch

LinkedIn